Snižuje protein testosteron?

Máme zde jedno z nejdiskutovanějších témat ve sportovní výživě (bílkoviny a testosteron). Je úžasné, jak málo je známo o účincích bílkovin na testosteron. Zde vám povím o tom, co říká nejnovější výzkum, jaký váš proteinový doplněk může mít vliv na vaše hladiny testosteronu.

Snižuje protein testosteron_HIGHPROTEIN_článek

Otázka: Bylo mi řečeno, že konzumace bílkovin snižuje hladinu testosteronu, ale nevím přesně. Mám se opravdu vzdát bílkovin ve jménu vyšší hladiny T?

Bílkoviny snižují hladiny testosteronu je starým strachem. Nejnovější výzkum nabízí jiný obrázek a poukazuje na fascinující možnost.

Cirkulující hladiny testosteronu se dočasně zvyšují vždy, když cvičíte s vysokou intenzitou a objemem. nezáleží na tom, jestli jste muž nebo žena, ale jen na tom, že zvedáte, tlačíte.1,2 Ale ne vždy.3

Další studie uvádějí, že diety s vysokým obsahem bílkovin snižují hladinu cirkulujícího testosteronu v klidu, zatímco jiné ukázali, že zvyšující se obsah bílkovin může zvýšit dostupnost testosteronu.4,5

Takže, jak je to? Zvyšuje nebo snižuje váš protein testosteron? Hypotéza vznešená v dokumentu z roku 2008 vyvolává myšlenku, že to není ani jeden z návrhů.6

Co když bílkoviny - nebo specifické typy bílkovin - způsobí jak zvýšení celkového testosteronu, tak i snížení hladiny testosteronu v oběhu? Ne proto, že protein snižuje vaši produkci testosteronu, ale protože více cirkulujícího testosteronu se odstraňuje z krevního řečiště a skutečně vstupuje do buněk, kde ovlivňuje jejich funkci?

Jinými slovy, co když některé bílkoviny - nebo něco v těchto proteinech - může zesílit tréninkem indukovaný nárůst citlivosti androgenních receptorů, těch buněčných portů, které dopravují testosteron do buněk a dovolují mu dělat svou zásadní práci?

Jedna věc by znamenala, že vzorky krve, které posuzují pouze snímek množství testosteronu, který cirkuluje mimo tkáně (extracelulární), by nám jenom vyprávěl celý příběh. To by také znamenalo, že bílkoviny jsou velice mocná látka.

Zkouška

Nepublikovaný výzkum z laboratoře molekulárních a aplikovaných věd na univerzitě v Auburnu by mohl změnit vše, o čem jsme si mysleli, že víme o testosteronu, stejně jako o tom, jak se měří samotný testosteron na jeho vrcholu.7

Nyní je jasné, že nový výzkum o kterém mluvím, se prováděl na hlodavcích, ale souvisí s výzkumem prováděným na člověku a dává tantalizující možnost dalšího výzkumu na člověku. Experiment vyžadoval, aby potkani provedli opakované svalové kontrakce, aby stimulovali čtyři sady jednobuněčného pohybu lýtka. Bezprostředně po tomto "tréninku" potkani dostávaly buď 500 miligramů syrovátkové bílkoviny, která poskytla přibližně 50 miligramů leucinu nebo dostaly pouze 54 miligramů leucinu nebo pouze vodu (kontrolní skupina). Při extrapolaci na člověka je to asi 19 gramů syrovátkové bílkoviny a 2,8 gramů leucinu - obě standardní dávky. Vzorky krve byly hodnoceny tři hodiny po odebrání.

Zde je to, co našli vědci: Doplnění syrovátky mělo za následek 90,5% zvýšení intracelulární koncentrace testosteronu přítomné v cvičeném svalu, oproti odpočívajícímu svalu. Samotný leucin na druhé straně způsobil průměrné, ale nevýznamné snížení intracelulárního testosteronu. Ve skutečnosti syrovátka zvýšila intracelulární hladiny testosteronu o 150 % oproti samotnému leucinu v rámci cvičeného svalu.

Zdá se, že tyto nálezy podporují trendy pozorované výzkumnými pracovníky v dokumentu z roku 2008, kdy zaznamenaly zvýšení výskytu androgenních receptorů v rámci cvičení svalů v reakci na syrovátku během jedné a 48 hodin po výkonu.6

Zatímco je třeba provést další výzkum, vyvolává to některé fascinující možnosti. Například pokud syrovátka zvyšuje příjem testosteronu, pak by zvýšené koncentrace testosteronu přítomné intracelulárně mohly stimulovat produkci více androgenních receptorů. Může to způsobit, že svaly jsou citlivější na přítomnost androgenů a pravděpodobně vyžadují méně bílkovin a umožňují vám získat více z každého volného testosteronu, který máte.

Pokud je to pravda, otázka, zda je syrovátka skutečně anabolická nebo pro-testosteron, by byla jednoznačná ano!

Skutečnost, že syrovátka vyvolala tuto odpověď, ale samotný leucin ne, je také významná. Zatímco volné aminokyseliny jako je leucin mají své výhody, tato studie poukazuje na potenciál produkovat nové objevy o specifické hodnotě syrovátkových proteinů. Konkrétně mohou existovat bioaktivní peptidy přítomné v syrovátkových bílkovinách, díky nimž je syrovátka vynikající volbou pro výživu po výcviku a budování svalů.

 

Reference:

  1. Hulmi, J. J., Volek, J. S., SelÄnne, H., & Mero, A. A. (2005). Protein ingestion prior to strength exercise affects blood hormones and metabolism. Medicine & Science in Sports & Exercise, 37(11), 1990-1997.
  2. Hulmi, J. J., Ahtiainen, J. P., Selänne, H., Volek, J. S., Häkkinen, K., Kovanen, V., & Mero, A. A. (2008). Androgen receptors and testosterone in men—effects of protein ingestion, resistance exercise and fiber type. The Journal of Steroid Biochemistry and Molecular Biology, 110(1-2), 130-137.
  3. Kraemer, W. J., Solomon-Hill, G., Volk, B. M., Kupchak, B. R., Looney, D. P., Dunn-Lewis, C., ... & Maresh, C. M. (2013). The effects of soy and whey protein supplementation on acute hormonal responses to resistance exercise in men. Journal of the American College of Nutrition, 32(1), 66-74.
  4. Anderson, K. E., Rosner, W., Khan, M. S., New, M. I., Pang, S., Wissel, P. S., & Kappas, A. (1987). Diet-hormone interactions: protein/carbohydrate ratio alters reciprocally the plasma levels of testosterone and cortisol and their respective binding globulins in man. Life Sciences, 40(18), 1761-1768.
  5. Remer, T. (2001). Dietary protein and fiber intake and sex hormone-binding globulin. The Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism, 86(2), 950.
  6. Hulmi, J. J., Ahtiainen, J. P., Selänne, H., Volek, J. S., Häkkinen, K., Kovanen, V., & Mero, A. A. (2008). Androgen receptors and testosterone in men—effects of protein ingestion, resistance exercise and fiber type. The Journal of Steroid Biochemistry and Molecular Biology, 110(1-2), 130-137.
  7. Unpublished data from PMID 26507545, presented by Lockwood CM, Roberts MD, Wilson J and Wilson G. Nutrition and muscle gains – Does leucine content matter: A Point-Counterpoint Debate. 12th Annual ISSN Conference and Expo, Austin, TX. June 12, 2015.