Půst - ztrácíme váhu, získáváme na břiše?

Studie ukazují, že populární nalačno diety mohou vzít váhu, ale způsobit zisk břicha a poškození zdraví v dlouhodobém horizontu.

Půst - ztrácíme váhu, získáváme na břiše_HIGHPROTEIN_článek

Někteří lidé jsou opravdu nadšení, že nemají jídlo v těchto dnech. Existuje několik variací nalačno nebo přerušované nalačno. Někteří zastánci dokonce neuznávají pojem "dieta". Prý je to životní styl, říkají... obvykle ve všech příspěvcích na Facebooku, Instagramu atd.

Krátkodobé účinky se zdají být celkem dobré a ztráta hmotnosti je častá. Ale co dlouhodobé účinky? Vědci nyní prozrazují.

Nová studie

V této studii vědci přistoupili na přerušovaný půstový plán, který se skládal z každodenního jídla. Jinými slovy, jeden den půstu, pak jeden den stravování řízené kalorií. To se opakovalo po dobu 3 měsíců.

Poznámka: Lidský ekvivalent tohoto je často nazýván "střídavý den" půstu a rychlé hledání na Googlu ukazuje, že se to hodně lidí snaží.

Výsledky

  • Subjekty ztratily váhu, ale ironicky získaly břišní tuk, co někteří lékaři nazývají "centrální adipozitou" u lidí.
  • Buňky pankreatu, které uvolňují inzulín, vykazovaly známky poškození.
  • Byly detekovány markery rezistence na inzulín.
  • Byly pozorovány zvýšené hladiny volných radikálů způsobujících rakovinu.

Výzkumná pracovnice Ana Bonassa poznamenala: "Toto je první studie, která dokládá, že navzdory úbytku hmotnosti mohou intermitentní hladové stravy skutečně poškodit pankreas a ovlivnit funkci inzulínu u normálních zdravých jedinců, což by mohlo vést k cukrovce a vážným zdravotním problémům."

Předchozí studie

Jednalo se o druhou studii, která ukazuje, že populární půstové plány mohou mít některé vážné nedostatky, zejména pro ty, které je přijaly jako "životní styl" spíše než jako dočasnou strategii. (Přestože předchozí studie ukazují na zvýšení urychlení volných radikálů i při krátkodobých půstech.)

V první studii byla testována běžnější metoda IF: Jíst během 4 hodinového okna za den. Subjekty neztráceli váhu, ale ...

  • Získali intraabdominální tuk
  • Rozvinuli chování s nepořádným stravováním
  • Vyvinuli inzulinovou rezistenci v játrech
  • Zobrazili známky zánětu
  • Zobrazili "profil exprese genu podporující ukládání lipidů". To znamená, že jejich geny začaly "upřednostňovat" ukládání více tuku, zejména na břiše.

Co dělat s těmito informacemi?

V těchto studiích bylo prokázáno, že dva různé typy půstu opravdu skrývají, jak má vaše tělo vytvářet a řídit inzulín, což by mohlo vést k cukrovce typu 2. Pak je tu břišní tuk: "těhotné břicho" obvykle viděné u mužů středního věku.

Nyní budou tyto informace těžko přijatelné pro ty, kteří přijali "dietu", která jim příliš mnoho nedá. To proto, že mnoho z těchto půstových plánů má kolem sebe auru náboženského fanatismu. Opravdoví věřící dělají militantní věci racionálními.

Také tyto půstové plány obvykle "pracují" v krátkodobém horizontu: ztráta hmotnosti. Je snadné se zacyklit v krátkodobých pozitivních situacích, zvláště pokud o dlouhodobých negativách ještě moc nevíme. Ale dostaneme se tam.

Ano, to byly studie na zvířatech, ale měly by přinejmenším sloužit k uklidnění mánie, která obklopuje půst. Postupujte opatrně.

Poznámka: Velmi krátkodobé půsty, jako například jednodenní půst nebo půldenní, které se provádějí jednou za týden spíš čtrnáct dní, pravděpodobně nemají tytéž nevýhody a ukázaly se, že jsou prospěšné.

 

Reference:

  1. European Society of Endocrinology. "Could intermittent fasting diets increase diabetes risk? Fasting every other day to lose weight impairs the action of sugar-regulating hormone, insulin, which may increase diabetes risk." ScienceDaily. ScienceDaily, 20 May 2018.
  2. Kara L. Kliewer, et al. Short-term food restriction followed by controlled refeeding promotes gorging behavior, enhances fat deposition, and diminishes insulin sensitivity in mice. The Journal of Nutritional Biochemistry, 2015.