Skutečná příčina svalových křečí

Není to dehydratace. Zde je skutečný problém a jak tomu zabránit.

Skutečná příčina svalových křečí_HIGHPROTEIN_článek

Zastavte obviňování dehydratace ze křečí

Příčina EAMC (exercise-associated muscle cramps) je momentálně dosti horké téma. EAMC se může vyskytnout u všech populací, ale je běžnější u vytrvalostních sportovců, kteří musí po dlouhou dobu provádět opakující se pohyby. Pravděpodobně jste slyšeli, že svalové křeče jsou způsobeny dehydratací. Nedávné studie tento názor nepodporují.

Rozptýlení 100 letého mýtu

Kde přesně vznikla myšlenka svalových křečí z dehydratace? Nejvěrohodnější důkaz, který podporuje tuto teorii, je zastaralý a postrádá jakoukoli vědeckou důvěryhodnost.

Před více než stoletím byly horníkům pozorovány křeče při pocení. Když byly odebrány vzorky potu, vědci zjistili vysokou hladinu chloridu sodného. Proto bylo na závěr konstatováno, že příčina těchto křečí byla způsobena nadměrným pocením a následnou ztrátou elektrolytů.

Co říká aktuální výzkum?

Dosavadní výzkum je naprosto v rozporu s hypotézou, že dehydratace je zodpovědná za svalové křeče. Ve skutečnosti Jansen poznamenal, že "Moderní neurofyziologický výzkum nepochybuje o tom, že právě svalové křeče jsou způsobeny výbušnou hyperaktivitou motorických nervů."

Braulick také našel podobné výsledky ve svém výzkumu. Dospěl k závěru, že dehydratace se středními ztrátami elektrolytu nemění citlivost na křeče, když jdou kontrolovány další faktory, jako je intenzita únavy a cvičení. Nedostatek správné neuromuskulární kontroly jsou pravděpodobně příčinou.

Braulick testoval prahovou křivku dominantního končetinového flexoru hallucis brevis u 10 mužů s normální hydratací. Subjekty byly požádány, aby používaly své dominantní končetiny na bicyklovém ergometru každých 15 minut s rozumnou intenzitou, dokud neztratili asi 5 % své tělesné hmotnosti v potu nebo dokud nenastala svalová únava. Výzkumníci nebyli schopni rozpoznat staticky významné rozdíly v prahové frekvenci, zatímco subjekty byly v těžce dehydratovaném stavu.

Martin Schwellnus zjistil, že důkazy o vyčerpání nebo dehydrataci elektrolytů, které přispívají ke křečím, se nezdají být ani vědecky proveditelné. Spíše je "změněna neuromuskulární kontrola" současnou hypotézou. Poznamenává, že koncentrace elektrolytů neznamená, že by zaznamenaly rozdíl ve výskytu křečí u více studií prováděných na triatlonistech a maratónských běžcích. Zotavení, jak uvedl, není spojeno s množství elektrolytů v krevním oběhu, což znamená, že je nepravděpodobné, že by hladina chloridu sodného měla s tím co do činění.

Schwellnus také formuloval některé hypotézy o tom, jak se sportovci mohou vyvarovat křečím během výkonu. Maratonští běžci, které zkoušeli, vykazovali více křečových příznaků, když si drželi rychlejší tempo.

V současné době je potřeba tyto poznatky ještě více testovat, ale určitě je o čem přemýšlet. Snad sportovci mohou zmírnit některé s těchto příznaků tím, že přehodnotí své výcvikové a regenerační protokoly.

Další teorie spočívá v tom, že Golgiho šlachový orgán přijímá minimální zpětnou vazbu z mozku, čímž se motorické neurony stanou nadměrně simulovanými. To jsou některé hypotézy biologických mechanismů, které přispívají k EAMC.

Jak se zbavit křečí?

Teď, když víme, že dehydratace je nepravděpodobná příčina bolestivých křečí, jak se jich zbavíme? Nedávno, některé společnosti vyvinuly produkty, které jsou navrženy tak, aby minimalizovaly nervové podráždění. Nápoje na trhu s přísadami jako zázvor, skořice a kapsaicin mohou působit proti negativním účinkům křečí. Můžete tyto nápoje pít před nástupem křečí nebo když máte pocit, že křeče přicházejí.

Myšlenkou této směsi je, že aktivuje kanálky TRP (transient receptor potential) v ústech. TRP kanálky jsou zodpovědné za zprostředkování pocitů, jako je teplo, chlad a bolest. Stimulace těchto cest účinně "rozptýlí" pocit křečí aktivací těchto kanálků v ústech a žaludku. Kapsaicin a skořice poskytují pocit tepla.

Zatímco předchozí spekulace naznačovaly, že dehydratace může být příčinou EAMC, je nyní jasné, že křeče jsou z velké části výsledkem neurologické únavy z opakovaných svalových kontrakcí. Nakonec to není Váš nedostatek tekutin, který křeče způsobuje, ale spíše únava svalů.

 

Reference:

  1. Bergeron, M. F. (2008). Muscle Cramps during Exercise-Is It Fatigue or Electrolyte Deficit? Current Sports Medicine Reports
  2. Braulick, K. W., Miller, K. C., Albrecht, J. M., Tucker, J. M., & Deal, J. E. (2012). Significant and Serious Dehydration Does Not Affect Skeletal Muscle Cramp Threshold Frequency. British Journal of Sports Medicine Br J Sports Med, 47(11), 710-714
  3. Buskard, A. N. (2014). Cramping in Sports. Strength and Conditioning Journal, 36(5), 44-52
  4. Eichner, E. R. (2016). Fighting Muscle Cramps With Two Spices and One Hot Fruit. Current Sports Medicine Reports, 15(5), 304-305
  5. Jansen, P. H., Joosten, E. M., & Vingerhoets, H. M. (1990). Muscle Cramp: Main Theories as to Aetiology. European Archives of Psychiatry and Neurological Sciences, 239(5), 337-342
  6. Jung, A. P., Bishop, P. A., Al-Nawwas, A., & Dale, R. B. (2004). The Role of Dehydration and Electrolyte Loss on Exercise-Associated Muscle Cramps. Medicine & Science in Sports & Exercise
  7. Maughan, R. J. (1986). Exercise-induced Muscle Cramp: A Prospective Biochemical Study in Marathon Runners. Journal of Sports Sciences, 4(1), 31-34
  8. Schwellnus, M. P. (2008). Cause of Exercise Associated Muscle Cramps (EAMC) – Altered Neuromuscular Control, Dehydration or Electrolyte Depletion? British Journal of Sports Medicine, 43(6), 401-408
  9. Schwellnus, M. P., Nicol, J., Laubscher, R., & Noakes, T. D. (2004). Serum electrolyte Concentrations and Hydration Status are not Associated with Exercise Associated Muscle Cramping (EAMC) in Distance Runners. British Journal of Sports Medicine, 38(4), 488-492
  10. Schwellnus, M. P., Drew, N., & Collins, M. (2010). Increased Running Speed and Previous Cramps rather than Dehydration or Serum Sodium Changes Predict Exercise-associated Muscle Cramping: A Prospective Cohort Study in 210 Ironman Triathletes. British Journal of Sports Medicine, 45(8), 650-656