Výhody L-Glutaminu! Jak Vám může pomoci?

Studie ukázaly, že doplnění L-glutaminu může minimalizovat rozpad svalů a zlepši metabolismus bílkovin.

Výhody L-Glutaminu! Jak Vám může pomoci_HIGHPROTEIN_článek

Pokusím se Vám sdělit vše, co potřebujete vědět o L-glutaminu a jak Vám může pomoci!

Glutamin je nejběžnější aminokyselina ve Vašich svalech - více než 61 % v kosterním svalstvu. Glutamin se skládá z 19 % dusíku, což z něj činí primární transportér dusíku do Vašich svalových buněk.

Během intenzivního tréninku jsou hladiny glutaminu v těle značně vyčerpány, což snižuje sílu, vytrvalost, regeneraci. To může trvat až šest dní, než se hladina glutaminu vrátí k normě - a glutamin přitom hraje klíčovou roli v syntéze bílkovin. Studie ukázaly, že doplnění L-glutaminu může minimalizovat rozpad svalů a zlepšit metabolismus bílkovin.

Co L-Glutamin přinese Vám?

Glutamin hraje klíčovou úlohu v metabolismu bílkovin, objemu buněk a antikatabolismu. Také zvyšuje Vaši schopnost vylučovat lidský růstový hormon, který pomáhá metabolizovat tělesný tuk a podporuje nový růst svalů. Glutaminová antikatabolická schopnost zabraňuje rozpadu svalů.

To je obzvlášť užitečné pro lidi, kteří "hubnou." Obzvlášť v létě, kdy se snažíme zbavit tělesného tuku, aniž byste ztráceli svaly. Glutamin je potřeba v celém těle pro optimální výkon. Vaše tlusté střevo vyžaduje nejvíce glutaminu ve vašem těle a Váš imunitní systém potřebuje také nemalé množství, protože hladiny glutaminu se během cvičení vyčerpávají. Nejen kulturisté jsou náchylnější k nemocem - proto je doplnění L-glutaminu tak důležité, a nemusí nutně stát za získáním více svalů, ale využívají jej pro "udržovací" účinky L-glutaminu.

HIGHPROTEIN Ferment 99™ L-Glutamine podporuje pozitivní bilanci dusíku a zabraňuje ztrátě svalů. Nedávné studie ukázaly, že užívání pouze 2 gramů L-glutaminu může zvýšit hladiny růstového hormonu o 400 %.

Správné dávkování L-Glutaminu

Aktivní lidé by měli denně užívat 5 až 15 gramů L-glutaminu a doplňovat jej 1 až 3 krát denně, přičemž každá porce bude 5 gramů. Měli byste také myslet na to, že již nějaký L-glutamin můžete získat ve stravě a z jiných doplňků, které užíváte. Nejlepší časy na užívání L-glutaminu jsou ráno, po cvičení a v noci před spaním.

Kulturisté při stravě s nízkým obsahem uhlohydrátů (sacharidů) by mohly jít až na 30 - 35 gramů L-glutaminu a doplňovat jej 5 až 7 krát denně, ale toto je osobní názor, nikoliv návod, to mějte na paměti.

Předávkování L-Glutaminem!

Máte-li strach o vedlejších účincích glutaminu? Stručně řečeno, nemusíte. Studie zjistily, že nemá žádné nežádoucí vedlejší účinky, a také proto, že se ve Vašem těle vyskytuje glutamin přirozeně.

Nicméně, stejně jako všechny doplňky výživy, příliš mnoho glutaminu není dobrý nápad. Užívání nadměrného množství L-glutaminu vedlo k bolestem žaludku, proto byste měli dodržovat doporučené dávkování.

Výhody L-Glutaminu!

Doplňujete L-glutamin? Pokud tomu tak není, možná změníte názor po přečtení následujících výhod. Glutamin je donor uhlíku, dusíku a pomáhá obnovit glykogen, který obnovuje energii. Glutamin je nejdůležitější složka svalové bílkoviny a pomáhá opravovat a budovat svaly.

  • je spojen se syntézou bílkovin. Zabraňuje tomu, aby Vaše svaly byly katabolizovány (konzumovány) a aby se glutamin dostal k dalším buňkám ve Vašem těle
  • pomáhá udržovat objem a hydrataci buněk, urychluje hojení zranění a regeneraci
  • výzkum ukázal, že glutamin Vám může pomoci při produkci hladiny růstového hormonu až o 400 %
  • může sloužit k posílení imunitního systému. Nejen pro kulturisty je to důležité, protože těžké cvičení, práce mají tendenci výrazně vyčerpávat hladiny glutaminu (glutamin je primární zdroj energie pro Váš imunitní systém)
  • snižuje stav úzkosti a chuť na sladké
  • prohlubuje spánek
  • je jednou z nejdůležitějších živin pro Vaše střeva. Má schopnost "opravit netěsné střevo" tím, že udržuje strukturální integritu střev
  • určitě jste nevěděli, že dokáže dokonce vyléčit vředy! Studie zjistily, že 1,6 gramů glutaminu denně mělo 92 % vyléčení za 4 týdny

 

Vědci prokázali, že glutamin je nejen pro kulturisty nejdůležitější aminokyselinou. Poskytuje složku ve svalovém metabolismu a buněčnou podporu, která není sdílena žádnou jinou aminokyselinou, takže výhody doplňování L-glutaminu jsou realistické.

Proč mám užívat L-Glutamin?

I když je L-glutamin velmi důležitou součástí doplňků kulturistů, L-glutamin není jen pro kulturisty. Glutamin je nezbytný pro udržování správné funkce střev a pomoci imunitě. Po syntéze glutaminu v kosterním svalstvu se uvolňuje do krevní řečiště a přenáší se do ledvin, jater, tenkého střeva a buněk imunitního systému, kde hraje další důležitou roli.

Glutamin se používá bílými krvinkami a přispívá k normální funkci imunitního systému. Jedinci s chřadnutím svalů a onemocněními spojenými s imunitním systémem (jako je rakovina nebo AIDS), kteří mohou být neschopni vyrábět vlastní dodávku glutaminu. Mohou mít prospěch z doplňování glutaminu užíváním spolu s dalšími aminokyselinami. Stále nemocní nebo ztráta svalové hmoty jsou potencionální příznaky nedostatku glutaminu.

Přesvědčil jsem Vás? Nejen, že je L-glutamin důležitý pro kulturisty, ale je také důležitý pro běžné lidi se všemi výhodami, které poskytuje a žádnými vedlejšími účinky. 

 

Reference:

  1. "The Healing Nutrients Within", E R Braverman & C C Pfeiffer, Keats, 1987
  2. Keast D, et al. depression of plasma glutamine concentration after exercise stress and its possible influence on the immune system. Med J Aust, 162;1:15-18 1995
  3. Elia M, Lunn PG. The use of glutamine in the treatment of gastrointestinal disorders in man. Nutrition, 13;7-8:743-747 1997
  4. Glutamine FAQ's "The Ministry of Fitness", 2000
  5. Quest Health Library, "l-glutamine", 2000
  6. Glutamine Q&A "Pas-Fitness", New Castle, DE, 2002
  7. Supplementation "Bodybuilding For You", 2002