Sacharidy - jejich čas a místo?

V poslední době byly dietní tuky odsunuty stranou a uhlohydráty se zdají být veřejný nepřítelem číslo jedna. Stačí jen rychlé vyhledávání na internetu, abychom byli informování samozvaným odborníkem v oblasti výživy, že těstoviny vytváří tuk a cukr nám způsobí rakovinu. Zatímco další odborní nám řekne, že potřebujeme sacharidy, abychom udrželi náš metabolismus zdravý a ztráceli tuky. Není divu, že jsme zmatení, zda tyto malé molekuly uhlíku, kyslíku a vodíku jsou přítelem nebo nepřítelem.

Sacharidy-jejich čas a místo_HIGHPROTEIN_článek

Tak co je pravda?

Všechny sacharidy pocházejí z rostlin: v jejich přirozeném stavu, myslím, brambory, rýži, mrkev, datle, maliny, pšenici atd. - jsou bohaté na vitamíny, minerály, vlákninu a antioxidanty. Toto všechno nás chrání před srdečními chorobami, rakovinou, cukrovkou. Když však vezmeme přírodní sacharidy a upravíme je, zpracujeme je a přidáme tuky, umělé chemikálie, tak to může být nevhodné pro (škodlivé) pro tělo. Například brambory vykopané ze země a vařené až do měkka jsou bohaté na draslík, hořčík, vitamín B, železo, ale když je oloupeme, nakrájíme a smažíme v oleji, pak přidáme sůl a konzervační látky, aby jsme připravily hranolky, odstraňujeme tím živiny a vlákninu a současně zvyšujeme obsah tuku. Totéž platí pro chléb, ale minimálně zpracovaný celozrnný chléb je bohatý na vlákninu a vitamín B.

Takže jestliže jíme sacharidy v jejich nejpřirozenějším stavu, poskytují nám živiny nezbytné pro optimální zdraví. To neznamená, že můžeme jíst tolik ovoce, zeleniny, brambor atd. jak se nám líbí. Musíme zvážit typ, čas a množství, které spotřebujeme, abychom zajistili zdravou skladbu pro tělo, dobrou energetickou hladinu a nejlepší sportovní výkon.

Typy sacharidů

Sacharidy se dělí na dva hlavní typy. První je škrobové sacharidy, často označované jako nestravitelné, které zahrnují potraviny, jako jsou těstoviny, rýže, brambory, celozrnný chléb. Tyto potraviny mají často vysoký obsah vlákniny, což je skvělé pro zdraví střev a rozkládají se na menší částice cukru a pomalu se vstřebávají do krevního běhu, čímž dodávají tělu energii. 

Druhým typem jsou jednoduché cukry, označované jako stravitelné. Ty se rychle vstřebávají do krevního oběhu a poskytují téměř okamžitý zdroj energie, přestože tato energie netrvá dlouho. Nachází se v obyčejném cukru, želé, ovoci. Škroby i cukry přinášejí tělu zdravotní benefity.

Sacharidy obsahují čtyři kalorie na gram, což je o polovinu méně než u tuku. Nicméně stále musíme zvážit množství uhlohydrátů, které konzumujeme, zejména pokus se snažíme zhubnout. Jednoduše řečeno, pokud spotřebujeme více kalorií, než jsme vynaložili, i kdybychom je vstřebali ze zeleniny, nebudeme hubnout.

Sacharidy zvyšují hladinu glukózy v krvi - stimulují pankreas a ten uvolňuje hormonální inzulín. Úlohou inzulínu je snížit hladinu glukózy v krvi na bezpečnou tím, že nasměřuje glukózu do svalových buněk a jater. Nechceme nepřetržité zvýšení hladiny inzulínu, protože to může zabránit rozpadu tuku, takže pokud je hubnutí naším cílem, musím zajistit, aby sacharidy zaujímali pouze čtvrtinu našeho talíře.

Efektivní využití sacharidů

Pokud trénujeme často a snažíme se zlepšit sílu nebo vytrvalost, potřebujeme vyšší množství uhlohydrátů, které podpoří náš trénink. Jíst bychom měli jen škrobové sacharidy, nicméně ihned po tréninku bychom měli použít jednoduché cukry, abychom rychle zahájily proces zotavení. Pokud trénink, zvláště vytrvalostní, trvá déle jak 90 minut, pak jsou pro náš výkon prospěšné jednoduché cukry, aby naše tělo poháněli.

Můj názor!

Měli bychom vyživovat naše tělo přírodními, nezpracovanými sacharidy a zlepšit naše zdraví a výkony. Musíme jednoduše zvážit čas, typ, a množství, které konzumujeme. Je načase ukončit naši carb-phobia (uhlohydrátová fobie).