Neznalost neomlouvá

Je to rozhodující pro zdraví, takže není žádná omluva, abys jej nebral.

Neznalost neomlouvá_HIGHPROTEIN_článek

Hořčíková krize

Až 85 % populace může mít nedostatek hořčíku a je to pravděpodobně ještě horší u sportovců, protože pocení způsobuje, že se vyplavuje hořčík z těla.

To je velký problém, protože hořčík hraje roli ve více než 300 biochemických reakcích v lidském těle. Mezi jinými je hořčík rozhodující pro výrobu energie, syntézu bílkovin a metabolismus inzulínu. Při nedostatku můžete pociťovat nadměrnou tvorbu kyseliny mléčné, svalové křeče, špatnou regeneraci a výkonnost. Nedostatek také zpomaluje spalování tuků.

Užívání hořčíku by mělo napravit všechny tyto příznaky a vedlejší účinky, ale podle tureckých vědců, může mít jiný přesvědčivý účinek. Zdá se, že kombinace suplementace hořčíku s intenzivním cvičením může zvýšit hladinu testosteronu o 24 %.

Co udělali

Turečtí vědci vzali 30 mužských studentů ve věku 18 až 22 let. Deset z nich sedělo na svých zadcích většinu času (vedli sedavý životní styl), zatímco zbylých dvacet pětkrát týdně intenzivně cvičilo taekwondo po dobu 90 až 120 minut.

Sedavá skupiny užívala 10 miligramů, denně po dobu 4 týdnů, hořčíku na kilogram stejně jako 10 cvičících taekwondo. Zbylých 10 bojových umělců neudělalo nic.

Vědci změřili hladinu testosteronu u všech účastníků před začátkem studie, jednou v klidu a pak znovu poté, co všechny subjekty běžely s vysokou intenzitou, dokud nedosáhly vytrvalostní stěny. Po příjmu hořčíku po dobu čtyř týdnů vědci opět měřili hladiny testosteronu u jedinců v klidu a po namáhání.

Co našli

Příjem hořčíku zvyšuje hladinu volný a celkových hladin testosteronu v sedavé i atletické skupině. Nejvíce pozoruhodně však hořčík zvýšil volné hladiny testosteronu v sedavé skupině o zhruba 15 %ˇa zvýšil ho 24 % ve skupině trénující s hořčíkem.

Co to znamená pro Vás

Vzhedem k tomu, že hořčík hraje roli v tolika biochmických reakcích, není divu, že hraje roli při syntéze testosteronu. Je také možné, že hořčík "uvolní" více testorenou z vazebných proteinů, čímž zvyšuje hladinu volného (biologicky dostupného) testosteronu.

Ať tak, či onak, užívání hořčíku je dobrýbrým nápadem. Obecná doporučení pro zdraví jsou 4 mg hořčíku na kilogram denně.

To však neovlivňuje pravděpodobně vyšší potřeby sportovců a je mnohem méně, než je potřeba pro dramatický nárůst testosteronu pozorovaný ve studii. Dávkování v turecké studii je asi 10 mg na kilogram denně.

Mezi potraviny s vysokým obsahem hořčíku patří: listová zelenina, mořská řasa, špenát, fazole, ořechy, avokádo, banány atd.

Nicméně, mnozí z nás nejsou schopni jíst množství jídla, které by bylo nutné. Za druhé, neexistuje žádný způsob, jak zaručit přesné množství hořčíku, které dostanete s těchto potravin, jelikož mnohé potraviny bohaté na živiny jsou ve skutečnosti chudé kvůli variabilitě v půdě a metodách růstu.

Chcete-li si být jisti, jděte doplňkovou cestou. Nejlepším volbou a způsobem jak začít je ZMA.

 

Reference:

  1. Cinar V, Polat Y, Baltaci AK, Mogulkoc R, "Effects of magnesium supplementation on testosterone levels of athletes and sedentary subjects at rest and after exhaustion," Biol Trace Elem Res. 2011 Apr;140(1):18-23