Jak získat co nejvíce z Vašeho multivitamínu!

Aktivní lidé se svého těla ptají! Můžu získat většinu potřebných živin prostřednictvím inteligentní stravy? Multivitamín tak může být jedním z nejdůležitějších doplňků výživy!

Poku jste kulturista, plavec, prostě sportovec nebo někdo s aktivním zaměstnáním, budete pravděpodobně potřebovat více živin než Váš průměrný soused. A ne, nehovořím jen o makroživinách bílkovin, sacharidů a tuků. Můžete získat většinu, ne-li všechny své denní potřeby, prostřednictvím dobré stravy. Tam kde nedostáváme dost, je v oblasti mikroživin, které potřebujeme. Tady přicházejí na řadu multivitamíny.

Dobrý multivitamín obvykle obsahuje širokou škálu mikroživin včetně vitamínů B, vitamínů C, A ,D, E a K a minerálů jako je draslík, jód, vápník, hořčík a železo. Dokonce i když jste absolutně pečliví s jídelníčkem, můžete stále potřebovat pomoct v dosahování Vašich hodnot s mikroživinymi v těchto kategoriích.

Zde je návod, jak může multivitamín pomoci a jak vydělat co nejvíce z toho, který užíváte.

Více aktivity znamená více poptávky po mikroživinách

Rigorózní cvičení je pro Vás dobré, ale také vyžaduje více od Vašeho těla. Když jste aktivní, Vaše tělo potřebuje mikroživiny pro rovnováhu tekutin, udržení zdravého metabolismu a budování a opravu svalů. Samotné pocení může vyčerpat Vaše zásoby nezbytných živin, včetně vápníku, draslíku, sodíku, zinku a hořčíku.1 Nízké hladiny těchto minerálů mohou vést k křečím, únavě, závratím a nízkému krevnímu tlaku. Můžou také negativně ovlivnit Váš fyzický výkon a to nečekaně rychle.

Živiny, jako je vitamín B, měď a železo, pomáhají tělu udržovat úroveň metabolismu, kterou Vaše tělo potřebuje k podpoře intenzivního cvičení.2 A když zvýšíte frekvenci ne objem cvičení, zvyšujete potřebu těla po těchto mikroživinách.

Má Váš jídelníček ty mikroživiny, které potřebujete?

Věřím, že když jste aktivní osoba, věnujete pozornost své stravě. Jíte velkou rozmanitostí, tak i vysoký objem listové zeleniny, spoustu různých druhů ovoce a mnoho dalšího. Spotřebujete dostatek bílkovin i správné množství sacharidů a tuků. Ale pokud nejste (nebo si možná nejste jistí), je tu velká šance, že Vám chybí některé důležité vitamíny a minerály.

pokud stále jíte stejné potraviny (kuřecí s brokolicí, někdo?), pořád získáváte tytéž výživné látky a možná i jiné! Multivitamín může být jen věc, kterou potřebujete, aby jste tělo udrželi v rovnováze.

To neznamená, že můžete nahradit špatnou nebo omezenou stravu jen tím, že vezmete více. Vitamíny nejsou potravou! Základem každého života aktivní osoby musí být vyvážený program jídel.

Dieta může snížit příjem mikroživin

A pak je tu dieta. Pokud snižujete hmotnost nebo jste v přípravě na soutěž začnete snižovat příjem jídla, což také sníží příjem živin. Nedostatek zinku, železa a specifických vitamínů může vést k únavě, potížím se soustředěním a vyšší náchylnosti k nemocem.

Bez ohledu na to, proč omezujete kalorie, je na Vás, abyste se ujistili, že Vaše strava nezanechává ve Vaší výživě mezery. Pokud nejíte živočišnou bílkovinu, možná budete chtít užívat multivitamín s vitamínem B12, zinku a železa.3

Pokud jste na dietě bez laktózy, podívejte se na multivitamíny s vápníkem, fosforem, vitamínem D a draslíkem.

Najděte správné množství pro Vás

Pokud uvažujete o užívání multivitamínů, existuje několik pokynů, které je třeba zvážit. Můžete si promluvit s dobře informovanými přáteli, odborníky na výživu nebo lékárníkem, aby jste dostali doporučení. Stačí vybrat multivitamín z police a uvidíte, jak to funguje nebo můžete pracovat s lékařem, který Vám pomůže zjistit, které vitamíny a minerály pravděpodobně chybějí.

Multivitamíny dnes přicházejí ve všech tvarech a velikostech. Například, prenatální multivitamíny obsahují více folát (kyselina listová, též vitamin B9 či folacin), aby odpovídaly specifickým potřebám těhotenství. Některé multivitamíny určené pro ženy obsahují více železa a vápníku. Chcete-li získat co největší užitek , najděte si multivitamín, který přizpůsoben vašim individuálním potřebám. Přečtěte si štítek, aby jste se vyhnuli možným alergenům, citlivostem nebo omezením.

Ve většině případů musíte užívat multivitamín 1 až 2 krát denně, nejlépe v prášku, protože neobsahuje žádná pojiva (tmel) jako tablety! Vyzkoušejte párování s jídlem obsahujícím tuky, aby jste maximalizovali absorpci.

Můžete získat příliš mnoho dobrého?

Pokud užíváte ve vodě rozpustné množství, Vaše tělo neuchovává nadbytečné živiny a může je vyloučit močí. Přesto nepřetržitá nadměrná spotřeba může vést k problémům s nervy, ledvinové kameny atd.

Vaše tělo uchovává vitamíny rozpustné v tucích, včetně vitamínů A, K a E. Nadbytečné množství těchto vitamínů, jako železo, sodík a vápník, se může dostat do toxické hladiny a způsobit zmatek ve Vašem těle, zejména v játrech.

Ujistěte se, že multivitamín obsahuje popis makroživin na úrovní % DDD (doporučená denní dávka), neboť se tak můžete vyhnout nejednoznačným problémům způsobeným nadměrnou konzumací živin a následnou toxicitou.

Pokud máte obavy o možnou toxicitu, poraďte se s lékařem nebo lékárníkem, aby jste se ujistili, že užíváte správné množství multivitamínu.

Když jste aktivní osoba, Vaše tělo Vám poděkuje za to, že jste se postarali o jeho potřeby v oblasti mikroživin. Jen se ujistěte, že to uděláte bezpečně.

 

Reference:

  1. Sawka, M. N., Burke, L. M., Eichner, E. R., Maughan, R. J., Montain, S. J., & Stachenfeld, N. S. (2007). American College of Sports Medicine position stand. Exercise and fluid replacement. Medicine and Science in Sports and Exercise, 39(2), 377-390
  2. Van der Beek, E. J. (1985). Vitamins and endurance training food for running or faddish claims? Sports Medicine, 2(3), 175-197
  3. Hunt, J. R. (2003). Bioavailability of iron, zinc, and other trace minerals from vegetarian diets. The American Journal of Clinical Nutrition, 78(3), 633S-639S