3 mýty o kofeinu

Kofein je hned za solí a vodu považován jako jeden ze základů lidské stravy. Ve skutečnosti je kofein nejčastěji spotřebovávanou přísadou na světě.1 Najdete jej v kávě, čaji, sóji, čokoládě, alkoholu, zmrzlině a tak dále. Dokonce si našel cestu do tak nečekaných míst, jako jsou speciálně vytvořené slunečnicová semínka, hovězí kýta, ovesné vločky, a ano, voda. A samozřejmě kofein je v mnoha sportovních výživových produktech.

A proč ne? Bez ohledu na to, jak jej konzumujeme, kofein může zvýšit Vaši duševní ostrost, zlepšit náladu a zvýšit výkon. Co se Vám nelíbí? Vzhledem k jeho popularitě nejen uvnitř tělocvičny, by jste si mysleli, že bychom všichni měli vědět vše o této úžasné látce. Přesto přetrvávají kofeinové mýty. Zde jsou tři nejběžnější.

Mýtus 1. Kofein způsobuje dehydrataci

Většina lidí, kteří pijí kávu pravidelně ze zkušenosti vědí, že kofein může mít silný diuretický účinek, což znamená, že Vás přiměje močit. Pokud děláte činnosti, které znesnadňují nepřetržité doplňování tekutin, může to být důvod k obavám, neboť dehydratace a ztráta tekutin mohou ovlivnit Váš fyzický výkon.

Ale jelikož většina lidí přijímá kofein z pití kávy, černého čaje nebo před-tréninkového suplementu, voda, kterou přijímají jako součást nápoje, doplňuje ztrátu tekutin. Studie zjistily, že osoba s váhou 70 kg může vypít až 7 šálků (asi 600 miligramů kofeinu) kávy denně, aniž by došlo k výraznému zvýšení ztráty tekutin.2,3,4 Někteří lidé, kteří pijí hodně kávy, mohou dokonce odolat potencionálním dehydratačním účinkům kofeinu.5

Mýtus 2. Kofein je špatný pro Vaše srdce

Existuje tradiční mýtus mezi kardiologi, že konzumace kofeinu může vést ke kardiovaskulárním chorobám, ale studie ukazují, že to není pravda pro lidi, kteří konzumují normální množství.

Studie téměř 50 000 uživatelů kávy nenalezla souvislost mezi průměrným příjmem kofeinu a kardiovaskulárním onemocněním.6 Studie Harvard University také nenalezla souvislost mezi konzumací kávy a koronárním srdečním onemocněním.7

Mýtus 3. Kofein je návykový

Není neobvyklá vzrůstající tolerance vůči kofeinu, což je důvod, proč tolik lidí potřebuje více a více kávy, aby získali stejnou odezvu. pokud už z Vašeho množství nedostanete standardní odezvu, snižte si na několik týdnů příjem. Po tom, co jste náhle přestali, se můžou objevit abstinenční příznaky, jako je bolest hlavy, podrážděnost a obtíže se soustředit v krátkodobém horizontu.8

Dobrou zprávou je, že tyto příznaky jsou obvykle krátkodobé. Jakmile znovu začnete, příznaky by se měly snížit a Vaše zvýšená citlivost na kofein se znovu objeví. Horší zprávou je, že společně s touto obnovenou citlivostí na kofein se mohou objevit vedlejší účinky, včetně narušení spánku, neklidu a zvýšeného pocitu stresu.

Než se dostanete do posilovny, není nic užitečnějšího, než dostat pořádný kopanec od dobrého před-tréninkového "nakopávače." Stačí věnovat pozornost tomu, jak se cítíte - kofein ve všech jeho podobách ovlivňuje Váš výkon, spánek, chuť k jídlu a náladu.

 

Reference:

  1. Nawrot, P., Jordan, S., Eastwood, J., Rotstein, J., Hugenholtz, A., & Feeley, M. (2003). Effects of caffeine on human health. Food Additives & Contaminants, 20(1), 1-30
  2. Kovacs, E. M., Stegen, J. H., & Brouns, F. (1998). Effect of caffeinated drinks on substrate metabolism, caffeine excretion, and performance. Journal of Applied Physiology, 85(2), 709-715
  3. Wemple, R. D., Lamb, D. R., & McKeever, K. H. (1997). Caffeine vs caffeine-free sports drinks: effects on urine production at rest and during prolonged exercise. International Journal of Sports Medicine, 18(01), 40-46
  4. Falk, B., Burstein, R., Rosenblum, J., Shapiro, Y., Zylber-Katz, E., & Bashan, N. (1990). Effects of caffeine ingestion on body fluid balance and thermoregulation during exercise. Canadian Journal of Physiology and Pharmacology, 68(7), 889-892
  5. Killer, S. C., Blannin, A. K., & Jeukendrup, A. E. (2014). No evidence of dehydration with moderate daily coffee intake: a counterbalanced cross-over study in a free-living population. PloS one, 9(1), e84154
  6. Frost, L., & Vestergaard, P. (2005). Caffeine and risk of atrial fibrillation or flutter: the Danish Diet, Cancer, and Health Study. The American Journal of Clinical Nutrition, 81(3), 578-582
  7. Willett, W. C., Stampfer, M. J., Manson, J. E., Colditz, G. A., Rosner, B. A., Speizer, F. E., & Hennekens, C. H. (1996). Coffee consumption and coronary heart disease in women: a ten-year follow-up. Jama, 275(6), 458-462
  8. McCusker, R. R., Fuehrlein, B., Goldberger, B. A., Gold, M. S., & Cone, E. J. (2006). Caffeine content of decaffeinated coffee. Journal of Analytical Toxicology, 30(8), 611