3 důvody, proč Vaše dieta nefunguje!

Pokud se pokoušíte o dietu, ale bez úspěchu, důvody mohou být jednodušší, než si myslíte.

Není nic víc frustrující než ničení zadku v posilovně a dodržování stravy, a váha nemizí. Věřte mi, je to jedna z největších stížností, kterou slyším od nových klientů. Většina z nich je zoufalá z výsledků a má pocit, že zkoušeli každou dietu, každý tréninkový plán, každou nízkotučnou potravinu na trhu.

Existují dvě obecné kategorie lidí v této situaci. Lidé, kteří prostě nehubnou a lidé, kteří mohou určitou dobu zhubnout, ale brzy získají vše zpět. Každá kategorie, ve které jste, nebojte, má řešení! Možná si myslíte, že existuje nějaký složitý hormonální problém, který Vám zabraňuje ve ztrátě váhy, ale 90 % času, to je jeden z důvodů níže.

Mějte na paměti, že bez ohledu na to, jakým způsobem hubnete, musíte dietu kombinovat s důsledným, energickým cvičením. využíjte obojí a Vaše šance na dosažení Vašeho cíle na snížení tělesné hmotnosti se astronomicky zvyšují.

1. Nedržíte dietu dost dlouho

Zkusíte "dietu X" na několik týdnů a nejdříve ztratíte pár kilo. Ale další týden neztratíte ani gram - ani po všech obětováních, které děláte. Takže se rozhodnete, že "dieta X" není pro Vás správná a přejdete k jinému plánu. A tak dále. Po celou dobu zůstává váha téměř stejná.

Čas pro kontrolu reality. Problémem nejsou dietní plány, které vybíráte. To jsi Ty! Vím, že to zní drsně, ale faktem je, že není žádná kouzelná strava, která by najednou mohla roztavit veškerou váhu a zůstat mimo. Ztráta tuku je pomalý a někdy i bolestivý proces. Musíme se zavázat k něčemu déle než několik týdnů, pokud chcete trvající výsledky. Koneckonců jste nenabrali celou váhu přes noc, takže nečekejte, že ji ztratíte přes noc.

Řešení: Vaším úkolem je vybrat si plán, který se zdá být realistický pro Váš životní styl a držet se ho. Je to tak jednoduché. Přestaňte se ptát, zda je tamten nebo tamten program lepší, neřešte to. Konzistence je klíčová, pokud jde o dosažení hubnutí. Určitě to není sexy odpověď, v kterou jste doufali, ale je to pravda.

2. Nejíte dostatek kalorií

Tento důvod pro neúspěšnou dietu je trochu nepatrný. Mnozí lidé předpokládají, že pokud neztrácejí na váze, je to proto, že jí příliš mnoho. Tak jí méně. A to může v krátkých případech správná cesta, ale drastické snížení kalorií z dlouhodobého hlediska nefunguje.

Když snížíte své kalorie, můžete začít ztrácet svaly stejně jako tuky. Můžete také dát své tělo do režimu přežití, kdy se přizpůsobuje méně kaloriím tím, že zpomalí Váš metabolismus.

Řešení: Místo toho, aby jste se vyhladověli, začněte tím, že budete mít podrobný (časový) přehled o jídle po dobu nejméně 1 - 2 týdnů. Získáte tak jasný obraz toho, co jíte každý den. Pak proveďte malé úpravy výběru jídla tak, aby jste začali hubnout (viz. článek - Jak efektivně vypočítat makra?), ale bez ztráty svalů. začněte tím, že ztratítě maximálně 0,5 až 1 % své tělesné hmotnosti za týden, aby jste maximalizovali udržení svalů.1

3. Držíte dietu příliš dlouho

Vzpomínáte si, kdy naposledy jste nechtěli hubnout? Pokud si nejste jisti, pravděpodobně jste se příliš zaměřili na ztrátu tuku. Většina lidí, kteří neuspějí ve svém hubnutí, mají tendenci držet dietu po celý rok. Obvykle procházejí obdobím, kdy jsou "dobří" a získávají výsledky, ale nakonec spadnou dolů.

Tento cyklus dobří/ztráta hmotnosti a špatní/přírůstek hmotnosti se stává vzorem, který se může těžko přerušit. Je to proto, že Vaše tělo má přirozenou "stanovenou hodnotu", určitou tělesnou hmotnost nebo množství tuku, o kterou bude bojovat, aby si udrželo.

Přemýšlejte o tom jako o termostatu ve vašem domě. Když nezískáte všechny kalorie, které potřebujete po dlouhou dobu, Vaše tělo se reguluje tím, že sníží Váš metabolismus, stejně jako termostat, když ne v místnosti příliš horko. Je to regulovaný systém navržený tak, aby udržoval Váš metabolismus v souladu s denním kalorickým příjmem.2,3

Řešení: Dejte tělu přestávku! Pokud držíte dietu déle než tři měsíce nebo pokud trávíte příliš mnoho času fantaziemi o cukrárně, dejte si přestávku od diety. Zvláštní, ale ukončení diety může někdy usnadnit hubnutí. Více jídla může pomoci ustoupit vašim touhám. A to Vám usnadní výběr zdravějších potravin, dopřát si mnohem rozumnější potraviny a zhubnout.

 

Reference:

  1. Helms, E. R., Aragon, A. A., & Fitschen, P. J. (2014). Evidence-based recommendations for natural bodybuilding contest preparation: nutrition and supplementation. Journal of the International Society of Sports Nutrition, 11(1), 20
  2. Set Point Settling Points and Bodyweight Regulation Part 1.
  3. Rosenbaum, M., Hirsch, J., Gallagher, D. A., & Leibel, R. L. (2008). Long-term persistence of adaptive thermogenesis in subjects who have maintained a reduced body weight. The American Journal of Clinical Nutrition, 88(4), 906-912